De 112 app al geïnstalleerd?


Vanaf vandaag (23 juni 2017) kan je de 112-app van de Belgische overheid downloaden. In noodsituaties kan je de hulpdiensten zo in een handomdraai bereiken en zij kennen meteen je locatie. Maar hoe werkt de applicatie nu exact en hoe ga jij ermee aan de slag?

1. Download de app
Zoals steeds moet je de applicatie eerst downloaden en installeren op je smartphone. Ga dus naar je App Store (iOS) of Play Store (Android) en zoek naar ‘app 112 BE’. Installeer de applicatie. 2. Registreren
De 112-app vraagt hierna enkele van je gegevens. Zo weet de alarmcentrale meteen wie jij bent en waar je woont. Je kan ook bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen of allergieën aan medicatie. De operator van de alarmcentrale kan dat doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.

Daarnaast wordt er ook gevraagd naar een ICE-contact (In Case of Emergency) dat kan gecontacteerd worden als je hulp nodig hebt. Je kan ten slotte nog aangeven of je doof of slechthorend bent. In plaats van te bellen kan je dan chatten met de operatoren. Ook als je in lawaaierige omgevingen bent, kan je deze functie gebruiken

In nood?
Als je in nood bent, kan je kiezen welke hulpdienst je nodig hebt. Met een druk op de knop contacteer je de brandweer, de ziekenwagen of de politie. Dankzij de applicatie weten zij meteen waar je bent, want elke 30 seconden wordt je gps-locatie doorgestuurd naar de alarmcentrale. Zolang je je smartphone bij je houdt, kun je zelfs in het midden van het bos worden teruggevonden.

“We hopen natuurlijk dat je de app nooit nodig zal hebben, maar registreer je toch maar zodat ook jij de noodcentrales via app kan contacteren als jij, je familie of je vrienden dringend hulp nodig hebben”, zegt de overheid nog op de website van ‘app 112 BE’.